buy house izmir turkey

برخلاف اکثر کشورهای اروپایی، واگذاری (انتقال) سند توسط دفتر اسناد رسمی انجام نمی‌شود. بلکه توسط اداره کل ثبت زمین و کاداستر (tapu müdürlüğü) منطقه مربوط انجام خواهد شد. از نظر قانون هر دو طرف (فروشنده و خریدار) یا وکیل همراه با وکالت‌نامه رسمی باید برای واگذاری حضور داشته باشند. سند ملک (مدرک مالکیت) به زبان ترکی تاپو “Tapu” نامیده می شود. برای خریداری ملک در ترکیه هزینه‌های زیر را پرداخت خواهید کرد:

گزارش ارزیابی ملک مورد معامله

بخشنامه‌ای توسط (TKGM -Taşınmaz Değerleme Daire Başkanlığı اداره کل ثبت زمین و کاداستر) در 15 فوریه منتشر شد که مشخص می‌کند تمامی معاملات املاک اتباع خارجی از تاریخ 4 مارس 2019، قبل از تایید معامله و نقل و انتقال سند، به گزارش ارزیابی ملک در ترکیه نیاز خواهند داشت. این الزام طی دو سال آینده برای تمامی معاملات داخلی ترکیه نیز بسط داده خواهد شد.

این بخشنامه دو قصد اصلی دارد. اول اینکه از تقلب و کلاهبرداری و تبعات بعدی آن در معاملات جلوگیری کند. دوم اینکه از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرده و مالیات واقعی قیمت خرید و فروش را دریافت کند. شرکت‌های مورد تایید و زیر نظر بلدیه‌ها (شهرداری‌ها) وظیفه تهیه این گزارش را بر عهده دارند و هزینه‌ای حدود 1500 الی 2000 لیر دریافت می‌کنند. پرداخت این مبلغ  بر عهده خریدار است.

محتویات این گزارش ارزیابی بصورت زیر است:

  • تمامی اطلاعات مربوط به سند ملک
  • محل ملک بر روی نقشه با مختصات
  • عکسهای ملک
  • قیمت های معادل آن
  • تایید قیمت
  • وضعیت فعلی بدهی ملک
  • تصویه تایید شده اداره کل ثبت زمین و کاداستر

هزینه‌های نقل و انتقال سند ملک (Tapu)

4 درصد از ارزش اعلام شده ملک، به عنوان مالیات نقل و انتقال به حساب اداره تاپو  پرداخت می‌شود. (قبلا این مبلغ 3درصد بود و از ابتدای سال 2020 افزایش یافته است) معمولا خریدار مبلغ مالیات را پرداخت می کند ولی این امر توافقی است و ممکن است 50% یا 0٪ را خریدار پرداخت کند. چندین مورد هزینه و مالیات به ارزش تقریبی 2000 الی 3000 لیر ترکیه به شرح زیر وجود دارند.

• اجرت توافقی مترجم رسمی دادگستری ترکیه (بین 500 الی 1000 لیر)
• وکالت (اختیاری)
• دریافت شماره مالیاتی
• عکس
• مالیات کاداستر (حدود 1000 لیر)
• مالیات درخواست سند ملک(Döner Sermaye Harcı)

امکان پرداخت این مبالغ بصورت نقدی و همچنین پرداخت بانکی و حتی پرداخت از دستگاه خودپرداز ATM یا موبایل بانک با استفاده از شماره سریال رسمی پرداخت آن وجود دارد.

خدمات و هزینه خدمات ازمیر استیت

خدمات ارائه شده شرکت ازمیر استیت به شرح زیر می‌باشد:

  • مشاوره به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، روسی و ترکی بابت مهاجرت و خرید ملک
  • بازدید و معرفی از مناطق مختلف شهر ازمیر برای صرفه‌جویی در زمان شما
  • ارائه بهترین انتخاب‌های ممکن با توجه به شرایط و درخواست شما
  • ارتباط مستقیم شما با سازنده/فروشنده و انجام کلیه مذاکرات برای شما (خریدار)
  • انجام، پیگیری، کنترل و حضور وکیل ترک در تمامی مراحل خرید ملک و اقامت شما
  • خدمات مختلف مورد نیاز شما برای دوران پس از مهاجرت و مستقر شدن
  • انجام تمامی مراحل مورد نیاز شامل تنظیم قرارداد رزرو و خرید ملک، انتقال سند مالکیت شما. تحویل تمامی موارد ذکر شده در قرارداد خرید ملک، اخذ شماره مالیاتی، بیمه درمانی، افتتاح شماره حساب، انتقال پول و سرمایه، کارهای مربوط به اقامت و اداره مهاجرت. همچنین خدمات مورد نیاز دیگر متناسب با نیاز شما …

جمعا مبلغ 2% از قیمت ملک خریداری شده بابت تمامی خدمات ذکر شده در بالا و کمسیون مشاوره خرید ملک دریافت خواهد شد.

هزینه‌های ثانویه خرید ملک در ازمیر ترکیه

مالیات ملک (Emlak Vergisi)

در شهر ازمیر و کل کشور ترکیه همانند تمامی کشورهای دنیا مالیات املاک و مستغلات سالانه پرداخت می‌شود.

مبلغ مالیات در مناطق شهری 0,2 درصد و در مناطق غیر شهری 0,1 درصد است. نرخ مالیات املاک تجاری 0,4 درصد در مناطق شهری و 0,2 درصددر مناطق غیر شهری است.

این مالیات توسط دولت برای بهبود بخشیدن به تأمین آب و فاضلاب، اجرای خدمات قانونی و آتش نشانی و سایر خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.

بیمه اجباری برای بلایای طبیعی و بیمه‌های مخصوص املاک

بیمه مقابله با بلایای طبیعی مانند زلزله (DASK – Doğal Afet Sigortaları Kurumu) در ترکیه اجباری است. هزینه این بیمه براساس مترمربع محاسبه می شود. خطرات ناشی از آتش سوزی، انفجار، سونامی یا رانش زمين در طول و پس از زلزله تحت پوشش بیمه های زلزله اجباری می‌باشند.

قیمت این بیمه‌نامه‌ها حدودا بین 150 تا 500 لیر (بسته به متراژ) متغیر است. این بیمه‌نامه برای انتقال سند لازم و اجباریست و بر عهده مالک فعلی یا فروشنده است. پس از خرید ملک پرداخت این بیمه و تمدید بیمه‌نامه بر عهدده مالک جدید خواهد بود. 

بیمه داسک ، ملک را در برابر بسیاری از خطرات مانند آتش سوزی، سرقت و برخی آسیب های آب وهوایی، بیمه می کند. این اشکال تخصصی بیمه شامل بیمه آتش سوزی، بیمه سیل، بیمه زلزله، بیمه خانه می شوند.

بیمه املاک امکان بازپرداخت زیانها به صاحب ملک برای چنین مواردی را فراهم می کند.

هزینه‌های وصل کردن آب، برق و گاز

هزینه‌های آبونمان آب و برق و گاز نسبت به منطقه متفاوت است. برای انتقال آبونمان مبلغی بابت سپرده از شما دریافت خواهد شد که در صورت انتقال مجدد به شخص دیگر، مبلغ سپرده شما همراه با سود بانکی به شما بازگردانده خواهد شد.

هزینه آبونمان برق:
هزینه حق آبونمان حدود 300 لیر است. در صورتی که برای اولین بار از آبونمان خود استفاده کنید، هزینه 600 لیر اضافه نیز بابت کنتور برق پرداخت خواهید کرد. مبلغ اضافی سپرده که در هر آبونمان باید پرداخت شود حدود 300 لیر است. اگر زمان بیمه‌نامه DASK منقضی شده باشد، هزینه انتقال بعلاوه میزان مقدار سپرده و مبلغ اضافی DASK خواهد بود.

هزینه آبونمان آب:
هزینه حق آبونمان و کنتور جدید آب حدود 500 لیر است. مبلغ اضافی سپرده که در هر آبونمان باید پرداخت شود 300 لیر است. اگر زمان بیمه‌نامه DASK منقضی شده باشد، هزینه انتقال بعلاوه میزان مقدار سپرده و مبلغ اضافی DASK خواهد بود.

هزینه آبونمان گاز:
هزینه دریافت انشعاب گاز یا عَلَمَک گاز بر عهده سازنده و گرفتن کنتور و آبونمان گاز به همراه سپرده حدود 700 لیر است.

مبالغ توصیف شده در حالت کلی لحاظ می‌شود. الزام به پرداخت هزینه‌های  آبونمان می‌تواند نسبت به ملک متغیر باشد. برای مثال وقتی  ملک مورد نظر داخل مجتمع مسکونی باشد، ممکن است بعضی از آبونمان‌ها اشتراکی باشند. آبونمان‌های اشتراکی توسط شرکت ساختمانی سازنده پرداخت شوند. همچنین این جزییات برای املاک ویلایی یا آپارتمانی هم متفاوت خواهند بود.

تلفن و اینترنت
با اخد اقامت ترکیه شما می‌توانید خط تلفن ثابت و اینترنت ثابت داشته باشید. ترکسل، ترک تلکام، وودافون و آوِِه‌آ در سراسر کشور ترکیه فعال هستند.
اگر مشترکین جدید قرارداد دو ساله امضا نمایند، بسته های ویژه‌ای در دسترسشان خواهد بود.

می‌توانید با هزینه تقریبی بین 100 تا 250 لیتر در ماه اینترنت پر سرعت داشته باشید. تمام شرکت ها هزینه نصب نیز خواهند داشت.

هزینه شارژ ساختمان – به ترکی عایدات (Aidat)

یکی از  هزینه‌هایی که شما پس از خرید ملک ملزم به پرداخت آن هستید هزینه شارژ ساختمان یا به زبان ترکی Aidat است. این مبلغ بسته به ملک شما متفاوت و به نسبت خدمات و امکانات و محیط‌های مشاع ملک متغیر است. برای مثال ممکن است عایدات یک آپارتمان ساده که تنها دارای هزینه نظافت ساختمان و نگهداری آسانسور و برق مشاع است، حدود 100 لیر در ماه باشد. در مقابل ممکن است هزینه شارژ یا همان عایدات ملک شما که در یک مجتمع یا برج لوکس با امکاناتی مانند نگهبانی 24 ساعته، استخر سرپوشیده و روباز، سونا، حمام ترکی، پارک بازی، سالن ورزشی، سالن سینما، سالن سرگرمی و خدمات فنی مهندسی برای نگهداری تاسیسات باشد، تا حدود 10 لیر در ازای هر متر مربع واحد شما در ماه برسد.

این مبلغ بصورت دوره‌ای (شش ماهه یا یک ساله) توسط هیئت مدیره مجتمع یا ساختمان مشخص و تعیین می‌شود و قابل تغییر است.

معمولا در کشور ترکیه هزینه آب و برق و گاز و سیستم گرمایشی و برودتی هر واحد جداگانه محاسبه می‌شود و  شامل هزینه‌های شارژ ساختمان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.