اجازه کار یا مجوز کار در ترکیه ( Çalışma izni )، نوعی از اقامت سالانه در ترکیه است با این تفاوت که شما ضمن اجازه اقامت، ویزای کاری ترکیه را نیز دارید و به صورت ماهانه تا پایان دوره مجوز کار خود بیمه نیز خواهید بود. داشتن چالیشما ایزنی می‌تواند برای فرد خارجی در ترکیه یک تیر و دو نشان باشد. چرا که دیگر نیاز به دریافت هیچ نوع اقامت ترکیه نخواهد داشت. این کارت هم مجوز اقامت است هم ویزای کاری ترکیه.

در صورتی که حداقل اقامت 6 ماهه ترکیه را داشته باشید (حداقل 6 ماه از اعتبار کارت یا اجازه اقامت شما باقی مانده باشد) می توانید از داخل خاک ترکیه اقدام به این امر نمایید، در غیر این صورت باید از طریق کنسولگری کشور ترکیه در کشور خودتان اقدام نمایید.

دولت ترکیه برای اعطای مجوز کار به خارجیان به جهت حمایت از ایجاد شغل برای شهروندان ترکیه قوانین سخت و محکمی را وضع کرده است. اخذ مجوز کار ترکیه نیازمند تخصص و دانش کافی می‌باشد.

نهاد مسئول جهت صدور مجوز کار “وزارت خانواده، کار و امور اجتماعی” می باشد. اکثر مراحل پروسه اقدام جهت اخذ آن از طریق سیستم اتوماسیون آنلاین این وزارت خانه در درگاه دولت الکترونیک ترکیه قابل انجام است.

انواع مجوز کار در ترکیه

مجوز کار با مدت محدود (Süreli Çalışma İzni)

در ابتدا مجوز کار حداکثر 1 ساله به فرد داده می شود، که این مجوز کار برای تمدید اول حداکثر به صورت 2 ساله و برای تمدید های بعدی حداکثر به صورت 3 ساله تنظیم میشود.

مجوز کار بدون محدودیت زمان (Süresiz Çalışma İzni)

افرادی که داری اقامت طولانی مدت هستند و یا به مدت 8 سال در ترکیه اقامت کاری دارند می توانند برای این نوع اقامت کاری اقدام کنند. این نوع مجوز کار دارای محدودیت زمانی نبوده و فرد از تمامی حقوقی که شهروندان کشور ترکیه از آن بهره می برند می تواند بهره مند شود.

مجوز کار مستقل (Bağımsız Çalışma İzni)

این نوع مجوز کار به افرادی که دارای تخصص ویژه می باشند، در صورتی که شرایط ویژه لازم برای اخذ این نوع مجوز کار را داشته باشند اعطا می گردد. بر اساس قانون افرادی که تحصیلات خاص، تجربیات خاص، توانایی های تکنولوژی خاص دارند و برای کشور ترکیه امکان ایجاد تعداد فراوان شغل کرده و به اقتصاد این کشور کمک می کنند می‌توانند برای این نوع مجوز کار اقدام کنند. این نوع مجوز کار نیز با مدت مشخص صادر می گردد.

کارت فیروزه ای (Turkuaz Kart)

به افرادی که در سطح آکادمی بین المللی دارای شهرت می باشند، اشخاصی که با فعالیت های تجاری در زمینه دانش، صنعت و تکنولوژی از دید کشور ترکیه استراتژیک شناخته شده اند و دارای نام و اعتبار می باشند، همچنین کسانی که برای اقتصاد ترکیه نقش اساسی بازی می کنند، این نوع کارت با مدت نامحدود اعطا می گردد. در این نوع مجوز کار این افراد به مدت 3 سال در دوره گذار خواهند بود.

turkey happy working

راه‌های اخذ مجوز کار در ترکیه

اخذ اجازه کار از طریق ثبت شرکت:

با ثبت شرکت در ترکیه سهامداران شرکت می‌توانند تقاضای اجازه کار و اقامت نمایند. این اجازه کار هر سال به شرط حائز بودن شروط لازم قابل تمدید است و صاحب آن در صورت دارا بودن شرایط لازم پس از 5 سال می‌تواند تقاضای تابعیت ترکیه را ثبت نماید.

اخذ اجازه کار از طریق استخدام در یک شرکت ترک:

با استخدام در یک شرکت ترک فرد خارجی می‌تواند اجازه کار (به میزان مدت قرارداد) یک ساله دریافت نماید. این شرکت ترک باید شروط لازم برای این استخدام را دارا باشد. شرکت ترک باید در ازای استخدام هر خارجی 5 پرسنل رسمی شهروند ترکیه را در استخدام خود داشته باشد و سرمایه اظهار شده شرکت حداقل باید 100,000 لیر ترک باشد. در پایان یک سال، این اجازه کار دو سال دیگر نیز تمدید میشود. در پایان سه سال نیز اجازه کار فرد تا سه سال دیگر تمدید خواهد شد. در پایان سال ششم فرد میتواند تقاضای اجازه کار نامحدود نماید. همچنین اتباع خارجی که بیش از 5 سال بطور مستمر و قانونی در ترکیه اقامت داشته اند میتوانند تقاضای اجازه کار نامحدود , تابعیت ترکیه و به تبع آن پاسپورت دوم نمایند.

اجازه کار مستقل:

اتباع خارجی که حداقل 5 سال بطور مستمر و قانونی در ترکیه اقامت داشته اند میتوانند تقاضای اجازه کار مستقل نمایند. در اعطای این نوع از اجازه کار آنچه که در ارزیابی مسئولین امر مهم است، سودمند بودن فعالیت شغلی فرد برای اقتصاد ملی کشور است.