فرآیند و مراحل خرید ملک در ترکیه

برای دقیق‌تر شدن درخواست خود، اطلاع از قوانین و شرایط، بررسی سوالات خود و کسب اطلاعات با مشاوران ما در ارتباط باشید. پس ازصحبت‌های ابتدایی و گرفتن پاسخ‌های خود کافی‌ست تاریخ سفر و حضور خود را مشخص کنید تا برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم برای بازدید مناطق مختلف شهر و پروژه‌های مورد نظرتان را انجام دهیم.

با همراهی شما نسبت به زمان، بودجه و درخواستتان، مناطق و املاک کاندید را بررسی خواهیم کرد و تمام گزینه‌های ممکن در چهارچوب شرایط شما را برایتان ارائه خواهیم کرد. نتیجه خدمات ما همراهی با شما و تصمیم‌گیری برای خریدتان در کمترین زمان و بهترین شرایط خواهد بود.

پس از بازدید و بررسی گزینه‌های مختلف و اتخاذ تصمیم نهایی خرید ملک، قرارداد رزرو خرید توسط وکلای ازمیر استیت تنظیم شده و طبق توافق طرفین مبلغی به عنوان بیعانه (حداقل 1000 دلار) برای خرید ملک مورد نظر پرداخت خواهید کرد. در قسمت‌های مختلف قرارداد زمان پرداخت و تسویه حساب همچنین شرایط مختلف معامله مشخص و به امضای طرفین خواهد رسید.

ضمن عقد قرارداد خدمات ما ادامه خواهد داشت و در این مرحله شماره مالیاتی برای خریدار تنظیم و اخذ خواهد شد. سپس در یکی از شعب بانک دولتی ziraat ترکیه به نام خریدار و به عنوان سرمایه‌گذار (خریدار ملک) حساب لیر، دلار یا یورو (بسته به درخواست) افتتاح خواهد شد. پس از افتتاح حساب و گرفتن دسترسی‌های لازم برای چک کردن موجودی و انتقال پول از راه دور میتوانید سرمایه نقدی خود را به حساب خود در ترکیه منتقل کنید.

تسویه حساب و تمامی کارهای انتقال سند مالکیت ملک خریداری شده در یک روز و توسط وکلای ازمیر استیت با حضور شخص خریدار انجام می‌شود. اعلام طرفین برای تاریخ حضور ، تسویه حساب و انتقال سند حداقل 3 روز قبل انجام خواهد شد. تمامی موارد از پیش مشخص شده و در قرارداد امضا شده قید شده است.

پس از صدور و دریافت سند مالکیت کارهای اقامت شما و خانواده محترمتان توسط وکلای تیم ازمیر استیت شروع می‌شود. در صورت آماده بودن تمام مدارک لازم، می‌توان برای حداقل یک هفته بعد، نوبت و قرار بررسی پرونده از اداره مهاجرت گرفت.

پس از اتمام جلسه بررسی مدارک در اداره مهاجرت و تایید نهایی، باید یک الی دو هفته تا رسیدن کارت شناسایی (کیملیک) و اجازه اقامت صبر کنیم. کارت از طریق پست ارسال شده و فقط به شخص صاحب کارت تحویل داده خواهد شد

حالا اقامت خود را گرفته‌اید و این آغاز زندگی جدید شماست! ازمیر استیت همچنان در کنار شماست. در تمامی مراحل کار و زندگی همراهیتان خواهیم کرد.

اقامت دائم و اخذ شهروندی ترکیه

بر اساس آخرین تغییرات در قانون شهروندی ترکیه به تاریخ 2018/09/19 اتباع خارجی که ملکی  یا املاکی به ارزش 250 هزار دلار در ترکیه خریداری کنند به آنها و خانواده‌شان (خریدار، همسر خریدار و فرزندان زیر 18 سال) اقامت دائم و حق شهروندی ترکیه اعطا می‌‌گردد. فرزندان زیر 18 سال این خانواده‌ها هم شهروند ترکیه خواهند بود و می توانند در مراکز و مقاطع مختلف آموزشی ترکیه مشغول به تحصیل شوند. از سوی دیگر مشغول به کار شدن برای این افراد نیازی به اخذ مجوز کارندارد و همچون شهروندان دیگر برخورد خواهد شد.

گفتنی است که فرزندان بالای 18 سال این خوانواده‌ها می توانند اقامت کوتاه مدت بدون محدودیت دریافت کنند و بعد از 5 سال اقدام به اخذ اقامت دائم و کسب حق شهروندی ترکیه نمایند.

همچنین بر اساس مقررات جدیدی که دولت ترکیه در امور جذب سرمایه‌های خارجی مقرر کرده، با سرمایه‌گذاری در طرح‌های دولتی به ارزش 500هزار دلار و یا سپرده سرمایه‌گذاری در بانک‌های دولتی به ارزش 500 هزار دلار به مدت سه سال، اقامت دائم و حق شهروندی به سرمایه‌گذاران و خانواده‌شان تعلق می‌گیرد.

اجازه برداشت سپرده سرمایه گذاری بعد از سه سال همراه با سود سپرده امکان پذیر است.

سرمایه‌گذاری در ترکیه به یکی از اشکال زیر صورت می‌پذیرد.

  • ثبت و تاسیس شرکت جدید
  • راه اندازی شعبه‌ای از شرکت موجود
  • شراکت با یک شرکت فعال در ترکیه
turkey-passport

مهم ترین حالت های اجازه اقامت در ترکیه

یکی از ارزان‌ترین و ابتدایی‌ترین راه‌ها اخذ اقامت موقت، اقامت توریستی با اجاره ملک است.
این راه مناسب افرادیست که با کم هزینه‌ترین راه دنبال اخذ اقامت موقت ترکیه هستند و مایلند زندگی در ترکیه را امتحان نموده و از مزایای آن بهره ببرند. این اقامت برای افراد با پاسپورت ایرانی که قصد دارند بیش از 90 روز در ترکیه بمانند، صادر می‌شود. از ابتدای سال 2020 این مجوز اقامت برای ایرانیان با مدت اعتبار حداکثر یک سال صادر می‌شود. و برای تمدید لازم است پس از اتمام اعتبار اقامت، یک سال خارج از خاک ترکیه باشید. با توجه به وضعیت منطقه و سیاست‌های کلان ترکیه در سال‌های اخیر تفسیر و اجرای این قانون دستخوش تغییرات زیادی بوده و همچنان درحال تغییر است. در نتیجه این نوع اقامت دارای ریسک بالا بوده و احتمال ریجکتی وجود دارد. در این زمینه قانون اختیار تام به مامور اداره مهاجرت داده و در صورت محرز نشدن دلیل حضور یا شرایط لازم و کافی متقاضی، اختیار رد یا قبول کردن درخواست اقامت با مامور مربوط خواهد بود.

از خدمات و تسهیلاتی که در این روش اقامت به اتباع خارجی تعلق میگیرد میتوان به افتتاح حساب لیر و ارزی در بعضی از بانک‌های ترکیه اشاره کرد. همچنین با اخذ بیمه درمانی که از ملزومات دریافت اقامت موقت است، می‌توان از خدمات بیمه درمانی و سلامت در ترکیه استفاده کرد. به این نوع از اقامت، اجازه اقامت با اهداف توریستی گفته می شود. شخص دارای اقامت توریستی از نظر قانون حق کار کردن و کسب درآمد، تحصیل در دانشگاه و فعالیت‌های دیگر را ندارد و برای هرگونه اقدامی نیاز به اخذ مجوز لازم برای آن فعالیت و تبدیل اجازه اقامت را دارد.

کسانی که در ترکیه ملک (به ارزش کمتر از 250 هزار دلار) خریداری می‌کنند ابتدا اقامت دو ساله تعلق می‌گیرد. این اقامت می‌تواند برای سال‌های بعد نیز (تا 5 سال یا سررسید زمان درخواست اقامت دائم و روزشمار) تمدید شود.

نهایتا بعد از سپری کردن 5 سال اقامت در ترکیه با شروط قانونی می‌توان برای اقامت دائم ترکیه و همچنین شهروندی ترکیه اقدام کرد. شروطی نظیر نداشتن جرایم منجر به محکومیت قضایی و اثبات توانایی مالی مناسب متقاضی. همچنین درخواست کننده نباید در مجموع پنج سال بیش از 12 ماه خارج از خاک ترکیه سپری کرده باشد.

این شرایط برای کسانی که با اقامت دانشجویی، دریافت اجازه کار یا ثبت شرکت یا نشان دادن فعالیت تجاری در ترکیه اقامت کوتاه مدت دریافت کرده‌اند نیز قابل اجراست. این عزیزان نیز پس از سپری شدن روزشمار 5 ساله خود می‌توانند برای کسب اقامت دائم اقدام کنند.

برای دانشجویان با اجازه اقامت تحصیلی نیز، به شرط آنکه متقاضی بعد از اتمام تحصیل و قبل از ثبت درخواست به یکی از امور خرید ملک، ثبت شرکت یا کسب اجازه کار مبادرت ورزد، مدت اقامت تحصیلی در روزشمار 5 ساله که اداره مهاجرت ترکیه انجام می‌دهد، محاسبه خواهد شد.

انواع دیگری از اجازه حضور و اقامت در خاک ترکیه نیز در قانون وجود دارند که بطور کلی به دلیل مشخص و برای مدت زمان مشخص صادر می‌شوند. ما در اینجا به جزییات آنها نمی‌پردازیم و فقط عناوین آنها را ذکر خواهیم کرد. درصورت درخواست اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما در تماس باشید.

انواع اقامت‌های دیگر شامل:

  • اقامت وابسته به مسائل تجاری و سرمایه گذاری
  • اقامت دانشجویی
  • اقامت استعداد‌های خاص و ویژه (کارت فیروزه‌ای)
  • اقامت برای تحقیقات علمی
  • اقامت برای آموزش زبان ترکی
  • اقامت برای شرکت در دوره‌های آموزشی
  • اقامت از طریق ازدواج با شهروند ترک
  • اقامت خانوادگی
  • اقامت پناهجویی
  • اقامت وابسته به ملیت کشور قبرس …