راه اندازی کسب و کار و مغاره در ترکیه

چه راه‌هایی برای باز کردن مغازه در ترکیه هست؟

سرمایه‌گذاری و باز کردن مغازه به عنوان فرد خارجی کاری سرشار از جزییات تعیین کننده است. شرایط بازار هدف، فرهنگ استفاده، عادت‌های معمول، ارزیابی سود و زیان و قیمت تمام شده محصول یا خدمات شما در کنار سختی‌هایی مانند فرهنگ و زبان متفاوت ریسک اینگونه سرمایه‌گذاری را بالا خواهد برد. برای باز کردن مغازه سه راه کلی پیش رو خواهید داشت:

  1. خرید و ادامه دادن یک بیزینس راه اندازی شده
  2. دریافت فرنچایز و نمایندگی از برندهای معروف
  3. اجاره مغازه در ترکیه و راه اندازی کسب و کار از ابتدا

روش اول

ساده‌ترین و کم ریسک ترین نوع سرمایه‌گذاری‌ست. به این صورت بیزنسی را که تا حدی پیش رفته است خریداری کرده و ادامه دهنده‌ی آن راه خواهید بود. همان طور که مشخص است این راه دردسرهای کم تری خواهد داشت و مشکلات ابتدای شروع کار جدید را برای شما حذف خواهد نمود. نکته ی مهم در این خصوص انتخاب بیزینس مناسب است. این بدان معنا است که خرید هر بیزینسی منجر به سوددهی شما نخواهد شد. از این رو قبل از اقدام بسته به شرایط و اهداف خود، بیزنس مناسب خود را انتخاب نمایید.

روش دوم

نسبت به دریافت نمایندگی از برندهای معروف اقدام می نمایند. بدین منظور باید به دنبال برندهای مطرح و پر سود این کشور بود و سعی در کسب نمایندگی آن نمود. این راه محاسن و مشکاتی خواد داشت که بستگی به برند مورد نظر شما دارد. ممکن است با این روش از خدماتی همچون انتخاب محل، آموزش، راه‌اندازی محل مورد نظر و حتی تبلیغات برند بهرمند شوید. با این حال شما ملزم به رعایت قوانین و نوع مشخصی از ارائه خدمات خواهید بود و وابستگی به برند وجود خواهد داشت.

روش سوم 

هدف راه اندازی یک کسب کار از صفر است. ابتدا با مشخص نمودن مغازه و تجهیز آن، نسبت به دریافت نیرو اقدام می نمایید. سپس پس از انتخاب محصول و تبلیغات، فروش خود را آغاز نمایید. مسلما این روش نیازمند مهارت‌ها و آگاهی‌های بسیاری در این زمینه است که باید در مورد آن بررسی و به خوبی مطالعه نمایید.

ازمیر استِیت در تمامی این مسیر همراه شما خواهد بود. تهیه ملک تجاری و ابزار و وسایل مورد نیاز تا اخذ فرنچایز و نمایندگی برندهای معتبر ترکیه. همچنین مواردی که امکان ادامه کسب‌و‌کار توسط شما وجود دارد در اختیار شما خواهد بود. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما تماس بگیرید.

مراحل بازکردن مغازه در ترکیه:

متقاضی باید همراه یک شهروند ترک و یا یک وکیل و یا مشاور آشنا به قوانین و زبان ترکی به وزارت کار مراجعه کند. پس از طی مراحل اولیه کارهای زیر را انجام خواهید داد:

  • ارائه درخواست متقاضی به سازمان بازرگانی
  • انتخاب محل باز کردن و اجاره کردن مغازه
  • ثبت آدرس متقاضی در اداره نفوس شهرداری
  • دریافت کارت مجوز کار
  • دریافت شماره مالیاتی بر اساس آدرس محل اقامت متقاضی
  • ارائه مدارک مورد نیاز به شهرداری و یا فرمانداری
  • مراجعه به اداره مالیات جهت ثبت شرکت و دریافت گواهینامه ثبت شرکت و هم چنین ثبت اظهار نامه مالیاتی
  • تعیین شدن حسابدار مورد تایید اداره مالیات (محاسبه‌چی)
  • لیست کسانی که حق امضاء دارند
  •  تاییدیه امنیتی برای جلوگیری از آتش سوزی که باید از شهرداری گرفته شود
  • ثبت شرکت در سازمان بازرگانی و چاپ آن در روزنامه تجاری
زمان درخواست تا شروع به کار مغازه (انجام مراحل اداری و ثبتی) حداکثر یک ماه زمان نیاز خواهد داشت. 

هزینه‌های راه اندازی مغازه در ازمیر ترکیه

همانند هرکاری، مهم‌ترین عامل در تصمیم گیری و شروع هر پروژه‌ای بودجه است. اگر نتوانید نگاه درستی به هزینه‌های پیش رو و توانایی مالی خود کنید، پروژه شما با شکست رو به رو خواهد شد. از این رو قبل از باز کردن مغازه باید از هزینه‌های احتمالی آگاه شوید. در این بخش می‌خواهیم در خصوص قیمت احداث مغازه در ترکیه، اطلاعات کلی با شما به اشتراک بگذاریم.

اگر به دنبال اجاره مغازه در جایی پر رفت و آمد هستید، معمولا تمامی این مغازه‌ها از قبل اشغال شده و امکان یافتن مغازه خالی وجود ندارد. با این حال اگر موفق به پیدا کردن مغازه خالی شدیم باید بدانید قیمت اجاره به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال منطقه، موقعیت، صنف، متراژ، سن بنا و امکانات از عوامل تاثیر گذار در قیمت ملک تجاری خواهند بود.

بطور کلی می‌توان اظهار کرد که قیمت اجاره مغازه در شهر ازمیر در اماکن پر رفت و آمد بالای 3 هزار لیر در ماه خواهد بود. اگر هدفتان خرید ملک مغازه باشد نیز قیمت آن به فاکتورهایی که قبلا اشاره شد بستگی خواهد داشت. اما بدانید که در اماکن خوب معمولا قیمت ملکیت مغازه بیش از 800,000 لیر هزینه خواهد داشت.

گزینه آخر در این مسیر، خرید بیزنس فعال است. هزینه اجاره بلند مدت بیزینس یا خرید بیزنس یا اخذ نمایندگی برند فعال و معروف (فرانچایز) حداقل 100,000 لیر است. هزینه‌های ثبت و انجام کارهای مورد نیاز و پیگیری آن توسط شرکت ازمیر استیت حداقل 4,000 لیر است و نسبت به نوع کار و جزییات آن متفاوت است.