ازمیر یا استانبول ؟ کدام شهر ترکیه برای زندگی و کسب و کار بهتر است؟

İzmir-konak

ازمیر یا استانبول؟ هنگامی که از کشور ترکیه صحبت می شود بسیاری از افراد سریعا استانبول بخاطر می‌آورند و گمان می‌کنند بزرگترین شهر این کشور استانبول است! اما جالب است بدانید بر اساس آخرین آمار موسسه آمار ترکیه در سال 2018 شهر ازمیر (بیش از 4 میلیون و 300,000 نفر جمعیت ) پس از استانبول (بیش از 15 میلیون نفر ) و آنکارا (5.5 میلیون نفر) سومین شهر پر جمعیت ترکیه محسوب می شود از استانبول بزرگتر است. جمعیت استانبول به دلیل سفر بسیاری از گردشگران و مهاجران در حال افزایش است. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در این شهر سرمایه گذاری می‌کنند.

اما در سال‌های اخیر شهر ازمیر بخاطر موقعیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد مورد توجه همگان واقع شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در ادامه بیشتر به این دو شهر می پردازیم و به سوال ازمیر یا استانبول کدام شهر برای زندگی بهتر است پاسخ خواهیم داد. “اگر قصد خرید ملک در کشور ترکیه را دارید پیشنهاد می‌کنیم پس ازمطالعه این مطلب برای آگاهی از قیمت خانه در ترکیه و پیدا کردن ملک مورد نظر خود در این کشور “خرید ملک” را کلیک کنید تا خانه مورد نظر خود را پیدا کنید. و درصورت داشتن هرگونه سوالی ”با مشاوران ما تماس بگیرید.”

izmircity

چرا ازمیر؟ چرا ازمیر بهترین شهر ترکیه برای زندگیست؟

  • تاریخچه و فرهنگ غنی شهر و مردم ازمیر

ازمیر شهری بسیار قدیمی و غنی از لحاظ فرهنگ و تمدن است که در عصر مدرن جدید نیز تفاوت فرهنگ قالب شهر و مردم خون گرم مشهود و قابل درک است. ازمیر غربی‌ترین و اروپایی‌ترین شهر ترکیه است که ده‌ها اثر تاریخی ثبت شده با بیش از 1,000 سال قدمت دارد. مشهور ترین آثار تاریخی ازمیر شامل: آلسانجاک و کوردون، میدان ساعت کوناک، آسانسور تاریخی ازمیر، کادیفه‌کاله، بازار تاریخی کمرآلتی، آگورا، پاموکاله، روستای تاریخی شیرینجه، خانه حضرت مریم، شهر باستانی اِفِسوس، شهر باستانی پِرگامون و … است.

مهم‌ترین عنصر زندگی اجتماعی هر شهری مردم آن شهر و فرهنگ آنها‌ست. مردم ازمیر بسیار خون گرم و میهمان نواز هستند. به عقیده بسیاری از مردم ترکیه و توریست‌هایی که شهرهای مختلف ترکیه را دیده‌اند ازمیر بهترین شهر ترکیه برای زندگیست. کما اینکه بسیاری از افراد ثروتمند، مشهور و سرشناس ترک دوره‌های استراحت و زندگی آرام خود را در ازمیر می‌گذرانند. ازمیر یا استانبول؟!

efesus-izmir
  • پتانسیل‌ها و موقعیت‌های کاری و سرمایه گذاری ازمیر

ازمیر در سال 2017 دومین شهر دنیا ازلحاظ سرعت پیشرفت و توسعه نام‌گذاری شد. موقعیت سوق الجیشی منحصربفرد شهر، 13 شهرک‌های صنعتی سازماندهی شده و قطب بودن صنایعی مانن نساجی و فولاد، امکانات گسترده حمل و نقل شامل بنادر، خطوط ریلی، خطوط هوایی، راه‌های زمینی، ساخت و ساز‌ها و فعالیت گسترده شرکت‌های ساختمانی و عمرانی، وجود 10 دانشگاه خصوصی و دولتی، طرح‌های توسعه شهری و سیاست‌های کلان جدب سرمایه‌های خارجی و نهایتا بازار هدفی بکر برای بسیاری از اصناف و … همه و همه دلایل محکمی برای سرمایه‌گذاری و پتانسیل بالای بازدهی مناسب آن است.

izmir-meteo-average-weather
  • آب و هوای معتدل و مدیترانه‌ای ازمیر

آب و هوای شهر ازمیر که درواقع خلیج ازمیر یعنی پیرامون دریای اژه‌ست ترکیبی از آب و هوای مدیترانه‌ای و کوهستانی سرسبز منطقه اژه که معتدل تر از مناطق و شهرهایی مانند استانبول و آنتالیاست. دمای هوا در زمستان‌های ازمیر زیر صفر درجه نمیرسد و به ندرت برف میبارد. به دلیل کریدُر هوایی شهر دمای هوا در فصل گرما و تابستان نیز خنک‌تر از استانبول و آنتالیاست. ازمیر یا استانبول؟!

  • ازمیر امن‌ترین شهر ترکیه

عدم حضور پناهجویان، پلیس قوی، نرخ پایین جرم، فرهنگ غنی مردم شهر ازمیر و کم بودن تعداد مهاجرین ازمیر را تبدیل به امن‌ترین شهر ترکیه کرده است. به بیانی دیگر، ازمیر شهر با شخصیت کشور ترکیه است! ازمیر یا استانبول؟!

izmir-police
  • ازمیر شهر بدون ترافیک

تمام نقاط شهر ازمیر بوسیله وسایل حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، مترو، ایزبان، کشتی‌های مسافربری داخل شهر (واپور)، تاکسی و ون‌های مسافربری باهم در ارتباط هستند. همچنین خیابان‌ها، راه‌سازی و مهندسی شهرسازی صحیح و اصولی بعلاوه فرهنگ صحیح استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه شخصی باعث شده تا ازمیر شهری بدون ترافیک باشد. حتی از تردد در شلوغ‌ترین نقاط مرکز این شهر لذت خوهید برد. شلوغی و ترافیک شهر استانبول یکی از معضلات استانبول بشمار میرود. ازمیر یا استانبول؟

  • بالاترین نرخ سرعت پیشرفت و توسعه | بازدهی بالای سرمایه‌گذاری

موقعیت مناسب اقتصادی و شاخص‌های توسعه به کمک سرمایه‌گذاری‌های مختلف خارجی و داخلی در سال‌های اخیر همچنین توجه ویژه سیاست‌های کلان مدیریتی ازمیر را تبدیل به شهری با پتانسیل رشد بالا و بازدهی مورد توجه برای سرمایه‌گذاران نموده است. برای سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار در شهر ازمیر با کارشناسان ما در ازتباط باشید. ازمیر یا استانبول؟!

investment in izmir turkey
  • کیفیت بالای محصولات و زندگی در ازمیر

ازمیر یکی از صادر کنندگان و تولید کنندگان بزرگ محصولات کشاورزی و مصرفی منطقه است. خاک حاصلخیز، آب و نور خورشید مناسب همچنین صنعت پیشرفته کشاورزی محصولات در کنار نیروی کار متخصص ازمیر را تبدیل به رقیب جدی محصولات کشاورزی و صنعتی اروپایی کرده است. با زندگی در ازمیر لذت استفاده از بهترین کیفیت محصولات صنعتی و کشاورزی را تجربه خواهید کرد. ازمیر یا استانبول؟

izmir-products
  • ازمیر شهری دانشگاهی

وجود دانشگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی در شهر ازمیر باعث شده تا چهره شهر متفاوت باشد. در ازمیر 10 دانشگاه وجود دارد که 6 دانشگاه دولتی و نیمه دولتی و 4 دانشگاه خصوصی هستند. نزد مردم ازمیر علم و تحصیل بسیار با اهمیت است و فرهنگ مردم باعث شده دانشجویان را دوست داشته باشند. بسیاری از خدمات شهری برای دانشجویان رایگان یا نیم‌بها است و دولت تسهیلات مختلفی مانند اقامت تحصیلی با شرایط عالی و کارت اعتباری برای دانشجویان قائل شده که می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. ازمیر یا استانبول؟!

• دانشگاه اقتصاد ازمیر (İzmir Ekonomi Üniversitesi)
• دانشگاه یاشار (Yaşar Üniversitesi)
• دانشگاه هوانوردی ترکیه (Türk Hava Kurumu Üniversitesi)
• دانشکده‎ی حمل و نقل هوایی (Hava Ulaştırma Fakültesi) که جزو دانشگاه هوانوردی ترکیه می باشد و مرکز آن شهر آنکارا است.
• دانشگاه اژه (Ege Üniversitesi )
• دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylül Üniversitesi )
• انستیتو‎ی تکنولوژی ازمیر (İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü)
• دانشگاه کاتیب چلبی ازمیر (İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi)
• دانشگاه باکیر چای (Bakırçay Üniversitesi)
• دانشگاه دموکراسی ازمیر (İzmir Demokrasi Üniversitesi)

izmir university

اطلاعات کلی درمورد استانبول

مکان: استانبول بین دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. استانبول تحت محاصره دریای مرمره  و دریای سیاه قرار دارد. همچنین میزبان تنگه آبی بوسفوروس است. تنگه‌ای که در آن جنگ‌های زیادی برای بدست آوردن این شهر توسط امپراطوری‌های مختلف در طول تاریخ رخ داده است. شهر استانبول 6220 کیلومتر مربع از شمال غرب ترکیه را پوشش می دهد.

مشخصات جمعیت شناختی: جمعیت 18 میلیونی (3 میلیون توریست) این شهر موجب می‌شود که استانبول به شلوغ ترین شهر ترکیه تبدیل شود. تنوع نژادی و مذهبی شهروندان به عنوان مضمون اصلی در طول تاریخ این شهر بوده است و این روزها بسیار از افراد خارجی از کشورهای مختلف در این شهر زندگی می‌کنند.

اقلیم: آب و هوای استانبول مدیترانه‌ای و شرجی با رطوبت بالاست. دمای تابستانی به صورت متوسط حدود 30 درجه سانتی‌گراد است در حالی که استانبول زمستانی سرد، بارش‌های سنگین باران و برف را بین ماه های ژانویه تا مارس تجربه می‌کند.

معماری: استانبول از نظر معماری شهر برتری است و علت آن تاریخ و روندهای مدرن روز این شهر است. بخش های قدیمی تر نشان دهنده ی ردپای پیچیده ی معماری بیزانتین و عثمانی است، در حالی که مناطق نوظهور نشان دهنده ی استعداد معماران برتر ترکیه است.

جزایر پرنس استانبول

جزایر دیدنی استانبول ترکیه که به جزایر پرنس معروف هستند سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند از این مجموعه جزایر نه‌گانه استانبول جزایر بیوک آدا، هئیبئلی آدا ،بورگاز آدا و کینالی آدا مشهورتر از بقیه هستند. جمعیت این جزایر 20,000 نفر است اما در تابستان به 500,000 نفر هم می‌رسد. جزایر پرنس به خاطر نزدیکی به استانبول و مکان های تاریخی و توریستی بسیاری که در خود دارند مشهور هستند.

Istanbul-Islands

نتیجه گیری:

از این نکته نباید گذشت که با تمام مشکلات موجود در شهر استانبول هنوز شاخص‌های رشد و توسعه و تجارت علی‌الخصوص در برخی از موارد بسیار بالاست. همچنین امکانات توریستی استانبول بسیار قویست و قابل مقایسه با ازمیر نیست. البته توریستی بودن شهر علاوه بر محاسن، می‌تواند مشکلاتی را هم برای ساکنان شهر ایجاد کند. به هر ترتیب اگر به دنبال زندگی با شاخص‌های رفاه و کیفیت بالا همراه پتانسیل رشد و توسعه مناسب و قابل توجه هستید ازمیر بهترین انتخاب شما خواهد بود. حالا به نظر شما ازمیر یا استانبول؟!